AI bij e-learning ontwikkeling: hype of gamechanger?
In dit artikel neem ik je mee in de kansen en bedreigingen van AI bij e-learning ontwikkeling. Niet met ingewikkelde theorieën, maar met praktijkvoorbeelden, concrete tips én een flinke dosis nuchterheid. We zitten in 2025 en laten we eerlijk zijn: AI is niet meer weg te denken uit ons werk als instructional designer of L&D-professional.
AI bij e-learning ontwikkeling: hype of gamechanger? Read More »
Stop met dia’s dumpen
Stop met dia’s dumpen!Heel vaak hoor ik: “We hebben de dia’s van de live training, dus die hoeven – alleen maar – even online gezet te worden”. Eh… nee. Zo werkt het dus niet. Als je dacht dat je klaar bent met het maken van je e-learning als je een diapresentatie hebt, dan mis je
Stop met dia’s dumpen Read More »
De geheime motor achter succesvolle elearning: digitale didactiek
In onze (e-learning) branche wordt vaak geroepen: “content = king”. Maar klopt dat wel? Eén aspect is nog belangrijker: zonder goede digitale didactiek is zelfs de beste content gedoemd om te mislukken. In dit artikel ontdek je waarom digitale didactiek de geheime motor is achter elke succesvolle e-learning en hoe jij hier als kennisprofessional direct
De geheime motor achter succesvolle elearning: digitale didactiek Read More »
Interactie bij e-learning ….. Hoe dan?
Als je ook maar íets hebt gedaan op het gebied van het creëren van e-learning modules, dan weet je natuurlijk hoe belangrijk het is om de deelnemers actief te betrekken bij de training. Niemand wordt blij van passief informatie consumeren. Bovendien blijft de content veel beter hangen als de deelnemer tijdens het leren actief met
Interactie bij e-learning ….. Hoe dan? Read More »
AI bij het ontwikkelen van e-learning content: voor- en nadelen
De komst van Artificial Intelligence heeft de manier waarop we e-learning content ontwikkelen ingrijpend veranderd. AI biedt je de mogelijkheid om efficiënter te werken en je creativiteit te vergroten. Dat geldt zowel voor beginnende als voor doorgewinterde instructional designers. Maar natuurlijk zijn er ook nadelen om rekening mee te houden, zoals met elke technologische vooruitgang.
AI bij het ontwikkelen van e-learning content: voor- en nadelen Read More »
Onmisbare tools voor instructional designers
We leven in een tijdperk waarin technologie de manier waarop we leren en lesgeven revolutionair verandert. Als instructional designer weet je hoe belangrijk het is om bij te blijven met de nieuwste tools en technieken om je cursussen aantrekkelijk en effectief te maken. Om mooie e-learning te kunnen maken, zul je als instructional designer te
Onmisbare tools voor instructional designers Read More »
Tips voor het ontwerpen van effectieve e-learning
Het ontwerpen van effectieve e-learning cursussen is een kunst op zich. Als goed opgeleide professional weet je als geen ander dat het aanbieden van hoogwaardige, boeiende en interactieve cursussen cruciaal is voor het succes binnen je bedrijf of organisatie. In dit artikel deel ik enkele minder voor de hand liggende tips, zodat je jouw e-learning
Tips voor het ontwerpen van effectieve e-learning Read More »
All-round groei: jouw ontwikkeling als Instructional Designer
E-Learning is in de huidige tijd onmisbaar geworden. Grote organisaties zetten deze leervorm graag in om snel en flexibel hun bestaande medewerkers bij te scholen en nieuwe medewerkers in te werken (onboarding). Maar ook kleine bedrijven, zoals zelfstandige trainers, coaches en consultants hebben veel baat bij het digitaliseren van hun diensten. Het stelt hen in
All-round groei: jouw ontwikkeling als Instructional Designer Read More »
Waarom storytelling bij e-learning zo effectief is
Storytelling bij e-learning is een supergoede techniek om kennis te delen en studenten betrokken te houden. We gebruiken verhalen al eeuwenlang: in de prehistorie om te waarschuwen voor leeuwen en tijgers en later om de geschiedenis van een volk van generatie op generatie over te brengen. En ook nu zitten we nog steeds graag bij
Waarom storytelling bij e-learning zo effectief is Read More »








